lördag 3 mars 2012

Recension av I natt är du död av Viveca Sten, Forums förlag


När studenten Marcus Nielsen hittas död i sin lägenhet tyder allt på att han har begått självmord, men Marus mamma är övertygad om att han blivit mördad och bönfaller Nackapolisen att gräva vidare. På stationen är situationen redan ansträngd - kriminalinspektör Thomas Andreasson var nära döden ett halvår tidigare då isen utanför Sandhamn brast under hans fötter. Kommer han någonsin att kunna återhämta sig?
Vid polisens undersökning av fallet leder spåren till Korsö militärförläggning utanför Sandhamn, där de hårdföra kustjägarna haft sin bas i decennier. Thomas bästa vän, Sandhamnsbon Nora Linde, blir tillfrågad om hon kan ta reda på mer om Korsös hemligheter. Nora har just gått igenom en svår skilsmässa och välkomnar chansen att få tänka på annat. Kort därefter dör ytterligare en man som har kopplingar till Korsö. Finns det något i det förflutna som inte får komma i dagen?
Kopierat Forum förlag




Detta är Viveca Stens fjärde bok och jag har läst de tre tidigare också. Någon har skrivit om denna fjärde att den skulle vara den bästa, men jag vet inte om jag håller med om det. Jag vill nog ha ett högre tempo i mina historier för att mitt intresse ska hållas på topp. Jag tycker nog att denna blir lite onödigt utdragen. Det kunde hända mer. Men gillar man lite softare deckare så är detta en utmärkt bok att läsa.

Betyg 2.5 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar