söndag 13 maj 2012

Recension av Sågspån och eld av Vibeke Olsson

Om jag inte haft kostkarlarna. Då hade Sirkka kunnat bo hos oss, sluppit att bo på fattighuset. Men det går inte, för kostkarlarna. Ingen vill gå kostgång där det finns en lungsjuk.

Om jag slutade med kostkarlarna, blev spånkäring igen. 

Då skulle pappa och jag aldrig få varm mat, skulle vi orka ändå? 

Inte skulle vi kunna gå kostgång själva, då skulle hela min avlöning ätas upp. 

Men för att hjälpa Sirkka. 

Vem är jag som offrar en vän för varm mat?


Bricken på Svartvik fyller 20 år i sommar. Hon kommer aldrig att bli som alla de andra med sin halva hand, men arbete gör en till en riktig människa, och med kostkarlarna och deras aptit har hon arbete så att det räcker. 

Då hörs ett rykte på sågverket: Natan, han som gav sig av i vredesmod för ett par år sedan - han har kommit tillbaka! 


Kopierat, Adlibris


Detta är tredje boken om Bricken och man kan inte annat än gilla dessa böckerna. Den första boken heter Sågverksungen och den andra Bricken på Svartvik. Böckerna är mycket välskrivna och beskriver både arbetsmiljöer och hem-miljöer på ett trovärdigt sätt. Man känner sig delaktig i Bricken och hennes familjs liv. Jag hoppas det blir fler böcker om Bricken.


Betyg 4.5 av 5


Detta var en e-bok som jag lånat på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Jag har precis fått hem del ett och två. Ser verkligen fram emot att läsa dem!

    SvaraRadera
  2. Lyckliga du som har dessa böcker olästa :) Dom är så härliga. Jag såg på din blogg att du köpt dom. Jag lovar att du kommer att kasta dig över den tredje med ;)

    SvaraRadera