torsdag 30 augusti 2012

Recension av Innan du dog av Camilla Grebe och Åsa Träff, Wahlström och Widstrand

Februari 2005: En narkotikapåverkad tonårstjej bevittnar ett brutalt mord i en park i ett av Stockholms exklusivare områden. Hon ser både förövare och gärningsman, men hennes minnesbilder blandas med groteska hallucinationer, vilket gör henne oanvändbar som vittne.
Fem år senare: Terapeuten Siri Bergman har äntligen fått balans i tillvaron. Hon är nybliven mamma och kärleken till sambon Markus är stark.
Så går hon igenom en gammal kartong med papper som tillhört Stefan, hennes före detta man som tog livet av sig. Hon hittar en osannolik koppling till mordet i parken, en koppling som är svår att bortförklara.
Fast Siri trott att hon kommit över Stefans självmord kan hon inte släppa tanken på att hans död har med parkmordet att göra, och hon börjar undersöka saken på egen hand. Samtidigt som hon ohjälpligt sugs in i det förflutna hotar hennes eget liv att falla samman. Hon tappar alltmer greppet om tillvaron och förvandlas slutligen från jägare till villebråd.
Kopierat från Wahlström och Widstrand

Detta är en spänningsroman som håller läsaren i ett fast grepp från första början. Det är tredje boken som systrarna Grebe/Träff skriver om Siri Bergman. Trots att det är den första jag läser så är det inga som helst problem att komma in i bokens persongalleri. Samtidigt som man får följa Siris liv i nuet får man en del glimtar från hennes äktenskap med Stefan. Man får även följa hennes före detta man Stefans ungdomsår i slutet av 80-talet. Författarna håller skickligt läsaren i ett fast grepp genom att växelvis berätta om Siri i nuet och hur Stefan levde innan de två blev ett par. De sista sidorna flyger ögonen över texten, så spännande är det. Gillar man spänningsromaner ska man absolut välja denna.

Betyg 5 av 5

Recensionsexemplar från Wahlström och Widstrand. Tack!