onsdag 6 mars 2013

Djävulskyssen av Unni Lindell, Piratförlaget


Vivian Glenne är trettiosex år, har tre barn och sambo. Hon bor i radhus och jobbar på tvätten i köpcentret. Och hon har hemliga kärleksaffärer med andra män. En sen kväll i juli går hon ut i växthuset bakom radhuslängan. Morgonen därpå hittas hon död.
Omedelbart finns det två misstänkta gärningsmän: mannen i grannhuset och Vivians exman – pappan till äldste sonen – som länge bråkat med henne om pengar. I sin rädsla att även förlora sin pappa försöker tonårssonen rikta polisens misstankar åt ett annat håll: mot en man som förföljde Vivan i bil samma kväll som hon mördades.
Cato Isaksen, Marian Dahle och deras kollegor har ovanligt många spår att följa upp. Utredningen kring mordet är ett virrvarr av hemligheter, relationer och motiv. Plötsligt känns det som om precis alla i Vivians omgivning har något att dölja…
Kopierat Piratförlaget

Djävulskyssen är en mycket bra deckare med många ändar att dra i för att få ihop nystanet. Eftersom det är första boken jag läser av författaren så är jag inte så bekant med huvudkaraktärerna, men jag gillar framför allt Marian. Som med sin envishet och inte alltid korrekta metoder ibland går helt sin egen väg, till det högre befälet Catos stora förtret. Författaren låter läsaren följa dom olika karaktärerna steg för steg i korta avsnitt. Vilket hela tiden bygger upp spänningen. Ibland blir det nästan för nervpirrande eftersom man inte är beredd att släppa karaktären man nyss följde. Man vill ha mer! Jag kan helt klart rekommendera denna boken till er som vill ha spänning i tillvaron.

Betyg 4.5 av 5

Detta var ett rec.ex från Piratförlaget. Tack!

2 kommentarer:

  1. Har läst en bok av Unni Lindell och har tänkt läsa fler framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev positivt överraskad. Så jag ska läsa fler av henne, har två här hemma.

      Radera