måndag 13 januari 2014

Drottningkronan av Ingrid Kampås

Detta är femte delen i serien släkten som Historiska media ger ut. Det är en stafettskrivning som inleddes med Blandat blod av Katarina Mazetti, därefter tog Karin Wahlberg över med Sigrids hemlighet. Den tredje boken skrevs av Catharina Ingelman-Sundberg med titeln Tempelbranden, den fjärde, Helenas hämnd av Maria Gustavsdotter. Nu är vi framme vid den femte Drottningkronan som också den är fristående men ändå tydligt bygger på den fjärde. Vi får följa den heliga Helenas barnbarn Ester genom hennes liv. 
Boken beskriver trovärdigt hur det kunde se ut på 1100-talet. Hur det var att vara kvinna och livet som nunna och som drottning. Vi får också en god inblick i hur det var att vara träl. I boken beskrivs det mycket tydligt hur man levde och bodde under den här tiden, man får en mycket god inblick i hur det kunde se ut. Jag tror på varje ord som Ingrid Kampås skriver och kan se allt tydligt framför mig. Jag har tyckt om alla böcker i den här serien och denna var inget undantag. Jag kan varmt rekommendera hela serien. Nästa del ska skrivas av Elisabet Nemert, den kommer till hösten och det ser jag fram emot.

Detta var en e-bok, eget inköp

Betyg 4,5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar