söndag 30 mars 2014

Kvinnan i svart av Susan Hill, Modernista

Arthur Kipps är en ung advokat som har rest norr om London till Eel Marsh House för att gå på mrs Alice Drablows begravning och samtidigt reda ut hennes affärer.
Arthur förväntar sig en rad rutinmässiga formaliteter, men dras i stället in i en virvel av mardrömslika händelser och hemligheter: den gungande stolen i den övergivna barnkammaren, det kusliga ljudet av en hästvagn om natten, ett barns skrik i dimman, och otäckast av allt - och för Kripps också det mest tragiska - Kvinnan i svart.

Kopierat  Modernista

Jag tycker det är mysigt att bli skrämd, av böcker och filmer alltså, absolut inte i verkliga livet. Tyvärr krävs det en del för att jag ska bli skrämd. Den här boken börjar lite försiktigt och byggs sakta upp till en ganska hög skrämselnivå. Ibland blir det riktigt otäckt. Jag skulle absolut inte vilja vara i Arthur Kipps situation. Jag tycker att boken är bra och ger vad den lovar, en riktigt gammaldags spökhistoria. Den är dessutom väldigt lättläst. Jag läste sena kvällar och nätter för att göra det hela lite mer skrämmande. Jag läste lite åt gången för att den skulle vara länge. Så skynda att läs innan nätterna blir allt för ljusa.

Betyg 4.5 av 5

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!

Det är också mars månads bok i Spänningsutmaningen 2014

4 kommentarer:

  1. En riktigt klassisk spökhistoria :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var ruskig, riktigt bra nattlektyr :)

      Radera
  2. Denna hoppas jag hinna läsa denna månad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är värd tiden och går ju fort att läsa :)

      Radera