söndag 2 november 2014

En smakebit på søndag: Döden kvittar det lika


Idag är det ju söndag och jag tänkte att jag skulle vara med för första gången i en Smakebit på søndag som Flukten fra verkligheten håller i.  Boken som jag vill lämna ett litet utdrag från är den här;


Flickan ställde sig upp och gick fram till diskbänken. Magen kurrade högljutt. Golvet var kallt och hon frös om de bara fötterna. Kylan fortplantade sig snabbt genom hennes späda kropp, men hungern drev på henne. Försiktigt drog hon ut kökslådan där de förvarade brödet. Om hon hade tur skulle hon hitta en brödpåse. Men hon hittade inget annat än torra, vassa och utspridda knäckebrödsmulor och hennes mod sjönk.
Hon gick tillbaka till köksbordet, tog tag i en köksstol och drog den efter sig med stor möda över det slitna och smutsiga trägolvet. Stolsbenen hakade upp sig i sprickorna mellan träplankorna. Hennes små händer tog ett nytt tag om stolsryggen och slet till. Skrapandet övergick till ett gnisslande skärande ljud. Omedvetet hyssjade hon åt stolen att vara tyst. Fördelarna med att låta mamma sova låg djupt rotade i henne. Ansträngningen gav hennes kropp lite värme, men det var inget hon tänkte på. Hennes mål var att hitta något att stoppa i magen.



Jag har inte läst så långt ännu i denna boken och smakebiten är från sidan 17. Boken utspelar sig i sjukhusmiljö och är av det lilla jag läst både spännande och lättläst. Dessa glimtar man får av flickan är väldigt sorgliga och jag har inte riktigt lyckats fundera ut var hon hör hemma ännu.

Hoppas ni gillar min lilla smakebit.

23 kommentarer:

  1. Jag håller på med den också dock inte så mycket läst i veckan.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Jeg har så lyst til å lese denne forfatteren, men hun er ikke gitt ut på norsk. Det må nok bli kjøp hos en netthandel :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas att hon översätts till norska…Det är mycket spännande bok, hittills i alla fall. Tror inte du blir besviken. Ha en fin kväll.

      Radera
  4. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Lite sorglig smakbit, eller i alla fall anar man jobbigheter. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja styckena med flickan är väldigt vemodiga och i övrigt är boken spännande hittills. Kan rekommenderas.

      Radera
  6. Tack för spännande smakbit. Den här vill jag läsa. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mycket om den och tror att det är en bok som dom flesta gillar om man gillar deckare :)

      Radera
  7. Vilken sorglig smakebit men den låter spännande. Tack för smakebiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, det är både sorgligt och spännande :)

      Radera
  8. Tack för smakebiten :) Denna väntar jag spänt på att få hemskickad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, då får du göra som jag, "kasta" dig över den. Den är verkligen spännande :)

      Radera
  9. Jag har precis läst den och ska recensera den i början på veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad spännande det ska bli att läsa din recension :)

      Radera
  10. Ingen författare jag känner till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken jag läser av henne, tror hon har skrivit fler. :)

      Radera
    2. Det är författarens debutroman :)

      Radera