torsdag 23 april 2015

Liebster award


Jag har blivit taggad av Evelinas Bokblogg att svara på dessa frågor. Tack så mycket för den roliga uppgiften, älskar sånt här :) 

1. Vilken/vilka böcker läser du just och vad tycker du om den?


Jag läser Vårjakt i Rosengädda av Emma Hamberg och Dränkt av Frida Andersson Johnsson. Och har precis läst ut Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant.

2. Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa i sommar?


Jag ser fram emot Liza Marklunds nya "Järnblod" och så tänkte jag äntligen försöka hinna med Tove Janssons "Sommarboken".

3. Läser du böcker på andra språk än svenska?


Nej, jag läser bara böcker skrivna på svenska.

4. Vilken är din favorit bokserie och varför?


Oj, det var en svår fråga.....hmmmm men jag väljer Jarastavens vandring av Saga Borg för att det var en mycket spännande historisk/fantasy-serie som påminner lite om Sagan om Isfolket. Men Jarastavens vandring bestod bara av nio böcker. Rekommenderar dem starkt om ni kan få tag i dem.

5. Vem är din favoritförfattare just nu?


Jag har ganska många favoritförfattare just nu, Kristina Ohlsson, Sofie Sarenbrant, Sara Lövestam, Ninni Schulman, Åsa Larsson, Liza Marklund, Emma Hamberg, Anna Laestadius Larsson m.fl. Hoppsan det var visst bara kvinnliga författare där, vad har männen gjort för ont, fniss.....

6. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok? 


Det är helt klart Raskens men det är ju mer en tv-serie, men jag väljer den ändå. Raskens av Vilhelm Moberg. Där fick vi med en man ändå.....

7. Vilken författare skulle du vilja träffa? (Levande eller död)

Selma Lagerlöf, hon verkar vara en intressant person.

8. Varför började du bokblogga?

Jag började blogga 2009, då mer som en rent allmän blogg om hem och familj. Sedan hittade jag olika bokbloggar eftersom jag är intresserad av böcker och läsning och till slut vågade jag mig på att skriva om böcker istället. Tror det var någon gång 2011.

9. Vilken är den bästa bok som du läst i år?

Där har jag två kandidater, Granne med döden av Alex Marwood och Gift med djävulen av Ramona Fransson.

10. Vilka intressen har du förutom läsning?

Mina intressen är inte så många nu förtiden eftersom värken gör mig ganska orörlig. Men jag har ju min hund, storpudeln Jackson och mina barnbarn förstås. Så har jag hittat något som jag kan roa mig med korta stunder när värken tillåter, men det tänkte jag visa er i ett annat inlägg :) 

11. Brukar du läsa om böcker?

Det är sällan tiden tillåter det tyvärr. Det kommer ju ut så många nya bra böcker hela tiden :) 

Om jag nu ska följa den här awardens regler så ska jag utse elva nya bokbloggar som ska svara på elva frågor som jag hittar på. Men då jag har kikat runt lite så ser jag att väldigt många redan har gjort detta så därför tycker jag att den som vill och har lust gör awarden och använder samma frågor som jag har svarat på. 



2 kommentarer:

  1. Granne med döden har jag tänkt läsa. Visst är det svårt om man ska bestämma sig för en favoritförfattare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Granne med döden är väldigt spännande och läskig..... Ja det där med favoritförfattare är jättesvårt, och jag tycker om så många :)

      Radera