torsdag 15 oktober 2015

De försvunna av Caroline Eriksson, Forum bokförlag

En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker.

Det står snart klart att Alex och Gretas relation präglats av destruktiva mönster. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är vad som är sanning och vad som är lögn, verklighet och fantasi. Kan sägnerna om sjön Marans onda krafter stämma? Finns det ett samband mellan försvinnandet och det som skedde den kvällen för många år sedan, då Gretas pappa dog? Och vad har egentligen hänt med Alex och Smilla? 


Kopierat Forum bokförlag

Detta är en suggestiv psykologisk spänningsroman som man bara inte kan släppa ifrån sig. Det är bitvis olidligt spännande. Jag kommer på mig själv flera gånger att jag vill skrika till Greta att hon ska göra något, ta tag i saker och inte låta tiden bara gå. Men självklart gör jag inte det. Men den tanken följer mig lite i hela boken att jag tycker att Greta borde vara mer handlingskraftig, även om hon har en jobbig bakgrund.  Som det är nu är det som om hon är förlamad och  inte riktigt vet vad hon ska göra för att hitta Alex och Smilla igen. Ibland får jag för mig att hon har inbillat sig deras existens. Och det är väl just detta som gör det hela så himla bra, att man inte riktigt kommer underfund med Gretas beteende och inte riktigt vet vad som är sanning.
Författaren är även väldigt bra på att beskriva miljöerna runtomkring. Det känns verkligen som om man står där mitt i skogen eller mitt på den lilla ön i sjön Maran. Allt detta tillsamman gör hela boken till en bok man inte glömmer i första taget, jag kommer att bära med mig Greta länge i mitt hjärta.

Betyg 4,5 av 5

Tack Forum för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar