lördag 6 februari 2016

Sjuka själar av Kristina Ohlsson, Piratförlaget

Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet.
Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka.
Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret.
Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa. Anna försöker vettskrämd rädda både sig själv och David. Men är det redan för sent?
Kopierat Piratförlaget

Kristina Ohlsson är en av mina absoluta favoriter när det gäller deckare, det är få som kan fånga mig som läsare från första sidan och hålla kvar ända till slutet. När man då hör att Kristina Ohlsson ska skriva en skräckroman så blir man ju väldigt nyfiken och samtidigt lite orolig att min stjärna ska dala. Men det behövde jag inte alls ha oroat mig för, min favoritstjärna lyser fortfarande klart.
Precis som i sina deckare fångar hon mig från första sidan och släpper inte greppet förrän boken är slut. 
Jag tycker dessutom att författaren lyckas skriva en skräckroman som har ett lite annorlunda upplägg. Man kan absolut inte räkna ut något i förväg, inte jag i alla fall. Skräcknivån är det inte heller något fel på jag blir skrämd av boken, med dess läskiga detaljer och minst sagt udda karaktärer. Jag gillar boken skarpt och hoppas på fler i samma stil. 

Jag ger boken 5 av 5 i betyg

Tack snälla Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar