tisdag 26 april 2016

Första gången jag såg dig av Tasha Kavanagh, Sekwa/Etta förlag

Yasmin är fixerad vid Alice, den populära tjejen i klassen, som hon skulle göra vad som helst för att bli vän med. Hon har en liten Alice-ask där hon samlar saker som tillhört henne: som en lapp med ett ritat hjärta, ett godispapper och en strumpa som luktar som hon. Men en dag får Yasmin syn på en ensam man som står och iakttar Alice vid skolan. Hon blir övertygad om att han tänker kidnappa henne, och ser sin chans att ingripa och bli Alices räddare i nöden. Men är Alice verkligen i fara eller är det bara en produkt av Yasmins skruvade fantasi? Yasmin söker upp mannen och försöker medvetet bygga en relation med honom för att kunna vara på rätt plats när han väl begår brottet. Men precis när hon börjat släppa tanken på att han kommer att kidnappa Alice – hon nog har inbillat sig alltihop – då upptäcker man att Alice är borta.

Kopierat Etta/Sekwa förlag

Den här boken blev jag väldigt nyfiken på när jag läste om den på olika bloggar och på Instagram. Jag fick ett rec-ex av förlaget i form av en e-bok som jag genast kastade mig över. Jag blev absolut inte besviken. Första gången jag såg dig är en mycket spännande och tät berättelse där man får följa Yasmine som inte mår så bra och heller inte kan skilja riktigt på fantasi och verklighet. Det som är lite läskigt är att när jag läser boken så vet inte jag heller riktig vad som är vilket. Är det på riktigt eller är det Yasmines hjärnspöken? Hur som helst så är jag helt uppslukad av berättelsen från början till slut. Den kryper liksom under skinnet på en. Så läs ni också!

Betyg 4,5 av 5

Tack till Etta/Sekwa förlag för recensionsexemplaret.

2 kommentarer: