lördag 16 april 2016

Löftet av Audrey Magee

Tyskland 1943: I desperat behov av permission från skyttegravarna ingår den tyske soldaten Peter Faber äktenskap med en kvinna han aldrig har träffat. Hon i sin tur lovas änkepension om han dör.
Under tio dagar firar de smekmånad i Berlin, och överraskas av den passion som uppstår dem emellan. När de skiljs åt är det med en gemensam dröm om framtiden och ett löfte att vänta på varandra. Men väntan blir lång och kriget sätter sina spår.

Kopierat Lind&CO

Efter att ha läst om den här boken hos Mias bokhörna så var jag bara tvungen att läsa. Jag kilade in på biblioteket och lånade en e-bok. Jag måste säga att det ångrar jag inte en sekund. Vilken spännande bok. Och vilka karaktärer. Katharina som gifter sig med Peter som är soldat och mitt uppe i 2:a världskriget. De träffas några dagar under en kort permission och därefter får han ge sig iväg ut i kriget igen. Hon lever ganska gott därhemma medan han lider alla helvetets kval. Honom tycker man absolut om och har sina djupa sympatier för, henne blir man ibland ganska tveksam till. Boken innehåller dessutom som också ovanstående skrev om väldig många scener som får en att må rätt illa, så man bör nog inte vara allt för äckel/kvack-magad.
Risken när man läser sådana här bra böcker är att det är svårt att börja på någon ny bok, eftersom man har ganska höga förväntningar. Jag löste detta genom att växelläsa med en annan bok. Problemet är bara att den boken var minst lika bra fast i en helt annan genre. Så nu vet i tusan vad jag ska läsa.

Jag ger den här boken 5 av 5 i betyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar