onsdag 22 augusti 2012

Recension av Rosor min kära, bara rosor av Mark Levengood, Piratförlaget


I Mark Levengoods nya samling blandas världsstjärnor som Meryl Streep och Dalai Lama med en sorglustig historia om Liv Ullmanns hund. Men här finns även vinteroptimisterna på livsfarliga skridskoisar, de inte helt ungdomliga turisterna på Göta Kanal och en ängslig telefonväckningsröst på ett hotell i Sverige. Samt förstås Marks kedjerökande mamma, hans svindlande långa morfar och det gistna hembiträdet som vilset vandrar genom livet på svullna fötter. 

För i Marks ögon är vardagen ett myller av intressanta iakttagelser som han vänder och vrider på och gör både oväntade och inspirerande upptäckter. Och har man Marks förmåga att se det roliga även i misslyckanden, då blir allt det vanliga och trista i vardagen något positivt och lärorikt. 

Text och bild Piratförlaget

Den här boken är den första som jag läser av Mark Levengood. Och det är som att stoppa ner handen i en påse med lördagsgodis, lite sött, lite surt, lite salt och tillsammans blir det så himla bra. Boken är uppbyggd av små korta berättelser ur vardagen, alla berättade med en stor värme och med glimten i ögat. Min favorit, om jag måste välja, är nog den med Meryl Streep :) Nu är jag väldigt sugen på att läsa Marks tidigare böcker. Jag rekommenderar varmt den här boken till alla.

Betyg 5 av 5

Rec. ex från Piratförlaget. Tack!

2 kommentarer:

  1. Titta, en till Ylva som gillar böcker! Jag tycker jättemycket om Marks böcker och tror också att du kommer att gilla de andra. Kolla gärna min läsdagbok.

    SvaraRadera
  2. Hej Ylva :) Vad roligt att du tittade in här, välkommen. Jag ska genast kolla in din läsdagbok, det är alltid roligt med nya bokbloggar. Samma namn och samma intresse så det kan ju inte bli fel :D

    SvaraRadera